Elektronika i programowanie mikrokontrolerów

Chcesz pójść krok dalej, aby twoje aplikacje wyszły trochę dalej poza ekran twojego komputera. W tym cyklu dowiesz że jak zrobić żeby twoje aplikacje miały ręce i nogi... koła, czujniki i wiele więcej. Postaramy się przygotować solidne podstawy do wejścia poziom wyżej by móc łączyć nasze projekty w pełne zintegrowane systemy złożone z urządzeń, czujników a to wszystko sterowane z telefonu lub przez stronę internetową.

Timery, przerwania i multipleksowanie w AVR ATTINY84A z wyświetlaczem 7 segmetowym

Dzisiaj zajmiemy się tematem timerów w mikrokontrolerach AVR. Aby praktycznie zapoznać się z tematem zaprogramujemy podwójny wyświetlacz 7 segmentowy i poznamy pojęcie multipleksowania. Napiszemy program, za dzięki któremu będziemy w stanie sterować 14 elementami za pomocą tylko 10 pinów. Wyświetlacz 7 segmentowy podwójny Do wykonania zadania będziemy potrzebować przede wszystkim wyświetlacza 7 segmentowego podwójnego lub […]

Jak zaprogramować ultradźwiękowy czujnik odległości HC-SR04 na mikrokontroler AVR ATTINY84A

Spróbujmy zaprogramować pomiar odległości za pomocą ultradźwiękowego czujnika odległości HC-SR04 oraz mikrokontrolera AVR ATTINY84A. Wykorzystamy także wyświetlacz LCD artykułu Jak zaprogramować wyświetlacz LCD (HD44780) na AVR ATTINY84A do wyświetlania wyników naszych testów. Spróbujmy rozpracować temat krok po kroku. Czujnik ten jest bardzo tani bo kosztuje tylko kilka złotych, więc dalej bawimy się stosunkowo tanią elektroniką […]

Jak zaprogramować czujnik temperatury DS18B20 na AVR ATTINY

Zaprogramowaliśmy już kilka ciekawych elementów, między innymi wysłaliśmy sygnał za pomocą gotowej biblioteki do wyświetlacza tak żeby coś wyświetlał. Napisaliśmy także własną funkcję do tworzenia odpowiedniego sygnału do sterowania serwomechanizmem. Dzisiaj pójdziemy krok dalej i zajmiemy się odbieraniem sygnału z czujnika. Jeśli chodzi o odbieranie sygnału, wydaje mi się że dobrym przykładem będzie czujnik temperatury. […]

Jak zaprogramować pilot i odbiornik podczerwieni na AVR ATTINY84A

Odbiornik podczerwieni i pilot to chyba najprostszy sposób zdalnego przesyłania sygnałów. Dzisiaj pójdziemy trochę dalej z tematem przetwarzania sygnałów i podejmiemy próbę odebrania sygnału z pilota oraz zdekodowania go w taki sposób aby było wiadomo jaki guzik został wciśnięty na pilocie. Mamy już przerobione podłączanie ekranu LCD, więc mamy całkiem spore i wygodne możliwości testowania. […]

Jak zaprogramować Serwo sterowane AVR (ATTINY84A)

Skoro wiemy już jak wyświetlać bardziej złożone informacje niż zapal i zgaś diodę przyszedł czas na sprawienie aby nasze projekty trochę ożyły. Serwo to taki stosunkowo prosty mechanizm oparty na silniku krokowym, dzięki któremu możemy na przykład zbudować ramię robota, które będzie się poruszało o określoną ilość stopni w określonym kierunku. Dzięki temu będzie można […]

Jak zaprogramować wyświetlacz LCD (HD44780) na AVR ATTINY84A

Wiemy już jak w najprostszy sposób obsłużyć dane wyjściowe w postaci diody oraz dane wejściowe w postaci przycisku. Teraz przyszedł czas aby nieco podnieść poprzeczkę a co za tym idzie zwiększyć nasze możliwości tworzenia urządzeń elektronicznych. Kolejnym klockiem w naszej kolekcji będzie wyświetlacz LCD zgodny ze standardem scalonego sterownika HD44780 (czyli prawie każdy wyświetlacz jaki […]

Jak zaprogramować przycisk w AVR ATTINY

Zaprogramowaliśmy ostatnio najprostszą możliwość wykorzystania wyjścia z kontrolera. Dzisiaj wykorzystamy nasz projekt z poprzedniej lekcji do zaprogramowania wejścia. Spróbujmy zaprogramować micro switch czyli jeden z najprostszych przycisków, dzięki któremu będziemy w stanie kontrolować szybkość migania diodą. Spróbujemy określić trzy prędkości migania i wciśnięcie przycisku spowoduje zmianę. Microswitch To taki mały przycisk, dzięki któremu w momencie […]

Jak zaprogramować mikrokontroler AVR ATTINY84A-PU

W poprzedniej części omówione zostały podstawowe pojęcia związane z projektowaniem układu ze świecącą diodą. Było to absolutne minimum z jakim można cokolwiek wystartować. Jednak mamy już pewną podstawę pozwalającą by ruszyć trochę dalej, choć pewnie lepiej byłoby budować solidne podstawy dotyczące elektroniki. Do pozostałych pojęć dojdziemy jeszcze w trakcie. W tej części zaczniemy już projektować […]

Dioda świecąca, bateria i rezystor

Zanim zaczniemy zabawę na dobre z montowaniem i programowaniem jakichś wielce skomplikowanych maszyn, musimy poznać pewne podstawy. Dzięki temu maszyny te nie staną w płomieniach i nie rozpadną się zaraz po uruchomieniu. Pierwszym programem jaki napiszemy jest migająca dioda. Częstotliwość migania będzie sterowana przez mikrokontroler. Jest to najczęściej stosowany przykład na początek nauki programowania mikrokontrolerów. […]